دستگاه جوجه کشی دستگاه جوجه کشی .

دستگاه جوجه کشی

اهمیت تغذیه جوجه آنگاه از هچ و رابطه آن با تلاش گله در پایان تغذیه

پژوهش ها نشان داده است که دسترسی به خوراک منجر جذب پر سرعت تر کیسه زرده می گردد با حرکت روده ها در جوجه هایی که تغذیه گردیده اند انتقال زرده به باطن روده پر سرعت تر شده آلودگی ناشی از عدم جذب کیسه زرده هم به میزان متعددی کاهش می یابد جوجه ها به طور غریزی پس از خروج از تخم به جستجوی طعام می پردازند ورشد نسبتاً 24 ساعت آن گاه از تناول کردن غذا شروع می شود عدم دسترسی به خوراک موجب افت چشمگیر وزن بدن می شود . در تحلیل انجام گرفته جوجه هایی که به بازه 48 ساعت طعام دریافت نکرده بودند 8/7 درصد وزن بدن خود را از دست داده وزن روده کوچک هم 80 درصد کاهش پیدا کرد در این جوجه ها کاهش چربی و پروتئین در بافت های تن عمده از بقیه ترکیبات معین بود ولی در جوجه هایی که به آب و خوراک دسترسی داشتند وزن پایانی جوجه ها 500 گرم بیشتربوده وزن روده کوچک و به تبع آن سطح جذب مواد مغذی ارتقاء یافته بود همان طور که تا قبل از این ذکر شد زرده نمی تواند اهمیت چندانی در تامین انرژی برای جوجه داشته باشد .
در آزمایشی کیسه زرده چند از جوجه ها فورا پس از هچ از بدن آنها خارج گردیده بعد از آن خوراک در اختیار آن ها قرار داده شد طبق نتایج به دست آمده پرورش جوجه های مزبور در روز چهارم کاملا شبیه با پرورش جوجه های دارای کیسه زرده در هنگام خروج از تخم بود . عدم دسترسی به غذا در روزهای اول پس از خروج جوجه از تخم سبب ساز کاهش رویش پرزها و ترشح آنزیم های روده می گردد و با مصرف غذا فعالیت آنزیم ها و رشد روده بیشتر می شود تغذیه اول جذب خوبتر زرده وبهبود جذب مواد مغذی در پرنده را به دنبال خواهد داشت . عدم تغذیه درست در سنین اول بر رویش عضلات تاثیر منفی گذارده این تاثیر بر عضله‌ها سینه نسبت به سایر ماهیچه ها مشهودتر می‌باشد . همینطور مکانیسم تشنگی در جوجه های نو از تخم خارج گردیده به خوبی گسترش نیافته است و تا زمانی که جوجه از غذا تغذیه نکرده باشد تشنگی تحریک نمی شود این بدان معنا میباشد که تشنگی با مصرف مواد مغذی و انرژی زا تحریک می گردد لذا دسترسی به خوراک در ساعت ها اول برای وصال به رشد مطلوب اساسی هست .
تاثیر
تغذیه نخستین بر سیستم ایمنی سیستم ایمنی جوجه های نو متولد شده برای رویش وتکامل مستضعف مصرف غذا می باشد مصرف طعام مواد مغذی لازم جهت پرورش و نمو اندام های لمفاوی ثانویه که در دوران ولادت جوجه وجود نداشته یا نابالغ می باشد را فراهم می کند عدم دسترسی به دان و مواد مغذی مانع از پاسخ مناسب سیستم ایمنی به واکسیناسیون در اولِ زندگی جوجه می گردد فقدان مواد مغذی و یا این که جواب های هورمونی به گرسنگی ، سیستم ایمنی را برای دوران طولانی متاثر می کند گرسنگی نخستین جوجه ها می تواند برمقاومت پرنده نسبت به بیماری در تمام ارتفاع زندگی تاثیر می گذارد .
ضرورت
به کارگیری از دان بدون نقص به جای آرد ذرت جوجه ها در هنگام خروج از تخم به شدت از لحاظ هیدارت کربن بینوا بوده به این ترتیب تغذیه نخستین با جیره آغازین مطلوب که ذرت به تیتر یک ماده اساسی در آن استفاده گردیده باشد به سرعت منجر ارتقا مقدار هیدارت کربن در بدن جوجه می گردد در رخ تاخیر در دسترسی جوجه ها به منبع هیدارت کربن قابلیت بروز کتوز و اندک آبی به وجود می آید . به عامل میزان اندک هیدارت کربن در تخم مرغ احتمال می رود که فقط مبداء تامین گلوکز جهت ذخیره سازی گلیکوژن که در حقیقت مولد انرژی درعمل جوجه در آوری میباشد روند نوسازی گلوکز از سوخت و ساز پروتئین باشد از آن جا که در بازه زمانی تغییر و تحول تنفس کوریوآلانتوئیکی به تنفس ششی فقدان اکسیژن وجود دارااست چرخه گلیکولیز برای تامین انرژی نسبت به اکسیداسیون اسیدهای چرب برتری داراست ذخیره گلیکوژن در بدن جوجه پس از در امدن ازتخم تا زمان سازش بی نقص با اکسیژن به سرعت کاهش پیدا می نماید و پس از آن جوجه ها می توانند از چربی جان دار در بدن و کیسه زرده استفاده کنند ارتقاء تعلق به چربی برای تامین انرژی به خصوص زمانی که با عدم دسترسی به گلوکز هم پا باشد سبب بروز کتوز توسعه یافته درجوجه ها می شود ساخت آب حاصل از سوخت و ساز را که از حیث رطوبت بافتی مضاعف لازم است کاهش می دهد اتکا به تجدید بنا گلوکز از منشا پروتئین در این دوران احتمال دارد مانع از مصرف پروتئین در مسیر رویش می شود . در یک محاسبه مشاهده شد که اگر جیره منحصرا دربردارنده هیدارت کربن بوده ازنظر مواد پروتئینی بینوا باشد به برهان کمبود پروتئین اولیه نارسایی رشد بافت های بدن در اولِ تولد به‌وجود خواهد آمد بنابراین منحصرا استعمال از آرد ذرت یا این که نشاسته ذرت توصیه نشده به کار گیری از دان آغازین از روز نخستین جهت رسید به پرورش مطلوب و مطلوب پیشنهاد می گردد . در آزمایشی دیگر استفاده از جیره های بی نیاز از هیدارت کربن و تاثیر آن بر سعی جوجه های گوشتی مورد محاسبه قرارگرفت جوجه ها با جیره آغازین بر مبنا ذرت خرد شده و هم تاثیر مثبت احتمالی بیشتر کردن تکمیل کننده پروپیونات بر فرآیند مرمت گلوکز در سه روز اولیه جوجه ریزی تغذیه شدند در نتایج حاصله جیره های غنی از هیدارت کربن منجر کاهش پروسه پرورش شد که این امر تا زمان عرضه جوجه ها به بازار جبران نشد نتایج نشان دادند که فقر پروتئین در سنین اول پرورش به هیپرپلازی بافتی باعث می گردد استعمال از پروپیونات موجب کاهش تلفات نخستین شده در کل زمان رشد مصرف پروپیونات و جیره آغازین استاندارد فرایند وزن گیری را بهبود بخشید زیرا اسید پروپیونیک در طیور به عنوان واسطه تجدید بنا گلوکز بوده در دستگاه گوارش به سرعت و به طور کامل جذب می شود اسید پروپیونیک همینطور خاصیت باکتری کشی به ویژه در مسئله سالمونلا و بقیه کارداران بیماری زایی که به وسیله جوجه ها بلغ گردیده اند هم دارااست .
مصرف
آّب حاوی شکر همان گونه که گفته شد دسترسی به خوراک در روزهای نخستین برای وصال به رشد مناسب دارای اهمیت است البته در صورتیکه آب نیز حاوی مواد انرژی زایی مثل شکر باشد .کارایی بهتری حاصل می گردد . در یک چک جوجه هایی که در یک روزگی آب حاوی 5 درصد شکر مصرف کرده بودند در مقایسه با جوجه ای شاهد 50 گرم وزن عمده ، 5 درصد ضریب تبدیل غذایی خوبتر و 25/0 درصد مرگ و میر کمتری داشتند این نتایج بیان کنده این مقاله هست که آب محتوی یک ماده انرژی زا منجر بهبود همت جوجه های گوشتی می شود . با تجویز خوراکی آب شکر پس از خروج جوجه ها از تخم گلوکز از همان سا‌عتها اولیه در دسترس جوجه ها قرار داده می شود در تحقیقی دیگر مقدار گلیکوژن کبدی جوجه هایی که از همان ابتدا جیره آغازین به یار آب شکر اخذ کرده بودند از 10 میلی گرم درگرم در مقطع خروج از تخم به عمده از 100 میلی گرم در گرم در 2 روزگی رسیده بود ولی باید توجه شود که غلظت بیش از حد مایع دربردارنده گلوکز سبب تولید اسهال خواهد شد .
به کارگیری
از محلول اکلترولیت و مولتی ویتامین جوجه پس از خروج از تخم در معرض انواع عوامل استرس زای موقت یا این که دائم قرار میگیرد استرس تاثیر فراوانی بر متابولیسم ، سیستم ایمنی و تن درستی طیور دارد ارتقا فشار خون ، انقباضات خفیف و مداوم ماهیچه ای ، ارتقا تعداد تنفس و ضربان قلب و حساسیت عصبی تغییر و تحول در سیستم گردش خون ، کاهش مصرف دان و کاهش رویش ازعوارض استرس در جوجه ها می باشند علاوه بر این با بروز استرس ، دستگاه لمفاوی طیور تحت تاثیر قرار گرفته تحلیل می رود و جوجه ها جواب مناسبی به واکسیناسیون نخواهند اعطا کرد استرس به از دست رفتن وزن بدن کاهش جذب مواد مغذی از بخش انتهایی روده کوچک افزایش ذخیره چربی و کاهش ذخیره پروتئین ، کاهش تولیدپادتن و تعداد سلول های لمفاوی منجر می گردد حالا چه‌طور میتوان استرس راکاهش داد تحقیقات نشان داده می باشد که به کارگیری از محلول الکترولیت و مولتی ویتامین در آب آشامیدنی جوجه هایی که درمعرض استرس حمل نقل و حرارتی بودند سبب بهبود کارایی و کاهش تنش های حاصل از استرس می شود .
ویتامین D3 جان دار دراین محلول درتنظیم فعالیت سلول های ایمنی تن نقش مهمی را ایفا می نماید علاوه بر این وجود ویتامین D3 به معدنی شدن واستحکام استخوان نیز کمک بزرگی خواهد نمود ویتامین E جهت رشد جوجه ها به ویژه برای به حداکثر وصال عکس العمل ایمنی بدن مفید می‌باشد در خصوص ویتامین K و احتمال فقدان آن اضافه کردن این ویتامین در این عصر به ویژه در روزهای نخستین رویش می تواند دارای منفعت باشد در این بازه زمانی هنوز جمعیت میکروارگانیسم های روده توسعه نیافته بدین ترتیب جوجه ها به ویتامین K کمی دسترسی دارا هستند بیش تر کردن این ویتامین علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بر تکامل بافت استخوانی هم موءثر می باشد تجویز ویتامین C در آب آشامیدنی جوجه هایی که ذیل موقعیت استرس حمل و نقل استرس حرارتی و یا این که بیماری قرار گرفته اند موءثر واقع خواهد شد زیرا در این وضعیت نیاز متابولیسمی به ویتامین C ارتقا یافته در عین درحال حاضر سبب بالا بردن مقاومت سیستم ایمنی تن می گردد . نتایج پژوهش ها صورت گرفته نشان داد که در جوجه های در معرض استرس شدید حمل و نقل میزان اسید آسکوربیک غده فوق کلیوی درعرض 10 دقیقه تخلیه شده و کاهش شدید اسید آسکوربیک در انها دیده می شود طولانی تر نمودن مکمل ویتامین اسید آسکوربیک به آب آشامیدنی سبب ذخیره دوباره آن در غده فوق کلیوی می گردد . الکترولیت ها از حیث تغذیه و فیزیولوژی جایگاه خاصی دارا هستند وعلت آن وجود اشکال ذرات یونی در مایعات گوناگون تن پلاسما ، مایع باطن سلولی ، مایع دربین بافتی ، ادرار و . . . می باشد به مراد کاهش اثرات ناشی از استرس حمل ونقل اضافه کردن الکترولیت ها به آب آشامیدنی مفید خواهد بود .
الکترولیت ها می توانند به طور مضمون‌ داری ، PH خون ، فشار Co2 و HCO را در طیور تغییر و تحول دهند و در فیس ایراد در تعادل اسید وباز می بضاعت با به کارگیری از الکترولیت های مایع این اختلالات را بر طرف کرد نقش الکترولیت ها را می توانایی به صورت تحت خلاصه کرد : تهیه فشار اسمزی و تعادل اسید و باز ، انتقال امواج عصبی ، امداد به جذب منوساکاریدها ، اسیدهای آمینه و نمک های صفراوی ، شرکت در سیستم انتقالی سلولی و کمپانی در سیستم های هورمونی .
سود
گیری تاخیر در دسترسی بدون نقص به آب و دان ، بر وزن و تلاش آینده جوجه ها ، تاثیر داراست .
به کارگیری از جیره آغازین استاندارد متناسب با نیازهای جوجه از روز نخستین رویش یاور با ترکیبات حمایتی ( آب شکر ، مولتی ویتامین و الکترولیت ) نقش مهمی در دستیابی به نتایج مناسب خواهد داشت


برچسب: دستگاه جوجه کشی، ماشین جوجه کشی، خرید دستگاه جوجه کشی، خرید ماشین جوجه کشی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ دی ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۲۹:۵۶ توسط:علی پور موضوع: نظرات (0)