دستگاه جوجه كشي دستگاه جوجه كشي .

دستگاه جوجه كشي

اثر استرس بر سلامت و بازده گله هاي طيور

 مشكلات موجود در صنعت طيور به علت تركيبي از مشكل ها مديريتي، تغذيه اي، عامل ها سركوبگر ايمني، عامل ها عفوني و عوامل استرس زا مي باشد . استرس در طيور به جهت عارضه ها اقتصادي شديدي كه توليد مي نمايد مضاعف حائز اهميت مي باشد .
پرندگان در بازه رشد و ايجاد با كارداران استرس زاي مختلفي مواجه مي شوند، لذا رئيس مي بايست به دسته اي باشد كه اين كارداران كمترين تأثير را بر راندمان و سلامتي گله بگذارند . براي اعمال مديريت مطلوب بايد كارداران استرس زا و عوارضي كه ايجاد مي كنند به درستي شناخته شوند . هدف كنترل اين عوامل و به دست كم رساندن عوارض آن‌ها مي باشد .

ماشين جوجه كشي
استرس يعني محفظه شرايطي را براي پرنده ساخت كرده كه بر سالم و بازده (رشد و توليد) وي اثر گذاشته ميباشد و تن پرنده بايد به رخدادهاي نامتعادل مختلفي كه تعادل فيزيولوژيك تن وي را بر هم زده اند پاسخ دهد .
بهگزيني هاي ژنتيكي انجام شده در پرندگان صنعتي (ماكيان گوشتي) با انگيزه بهبود رشد، گوشت واري بيشتر، ساخت بالاتر و ضريب تبديل مناسبتر بوده كه به ياور حصول به اين اهداف، حساسيت به موقعيت محيطي و بيماريها ارتقاء يافته مي‌باشد . لذا بايستي برنامه هاي مديريتي گله به مدل اي باشد كه با برخورداري از وضعيت مناسب پرورشي و تغذيه اي دست‌كم استرس به گله وارد شود، تا گله به هدف ها از پيش تعيين گرديده رسد .
براين اساس مي بايست كارداران استرس زا رابه درستي شناخت تا بتوان عارضه ها آن ها را به دست كم رساند .
گونه هاي
استرس ها: 1)
استرس آب و هوايي ( دما و رطوبت نا مناسب) 2)
استرس محيطي ( نور، تهويه و بستر نامناسب) 3)
استرس تغذيه اي ( كيفيت و توزيع غيرمناسب غذا) 4)
استرس فيزيولوژيك ( سطح رويش پرسرعت يا بلوغ جنسي) 5)
استرس فيزيكي (گرفتن و جابجا كردن پرنده از تالار پرورش به توليد، وزن كشي و بارگيري، مقيد كردن جهت واكسيناسيون) 6)
استرس روحي (ترس به علل مختلفي نظير رمز و صدا) 7)
استرس اجتماعي (تراكم نامناسب، وزن غير يكنواخت، نظم اجتماعي غيرمناسب در گله) عوارضي
كه استرس هاي متفاوت توليد مي كنند: 1- اختلالات توليد مثلي .
2-
خلل در سيستم ايمني بدن 3-
اختلالات متابوليسمي 4- ارتقاء استعداد ابتلا به بيماريها: استرس سبب ساز ازدياد حساسيت به بيماريهاي مانند مارك، نيوكاسل، مايكوپلاسموز، سالمونلوز، آنتريت نكروتيك، آنتريت هموراژيك و بيماريهاي انگلي مي گردد .
براي كنترل استرس در گله بايد تشخيص اعطا كرد وضعيت پرنده ها نرمال است يا اين كه ذيل استرس مي باشند .
در حالتي كه گله از نظر عوامل متفاوت در وضعيت نرمالي باشد، پرنده ها در تالار به طور يكنواختي پخش مي شوند، راه مي روند، غذا مي خورند، تن خود را كش و قوس مي دهند، پرهايشان را باز و بسته مي كنند، با بستر بازي مي نمايند .
ولي در گله اي كه زير استرس باشد، بسته به جور استرس نشانه ها مختلفي از خود نشان مي دهد پرنده ها در سالن يكنواخت پخش نشده اند، غذا خوردن، آب خوردن، و تحركشان طبيعي نبوده و ظواهر مناسبي ندارند . از نظر رشد، هوشياري و موقعيت لبريز در آوري مطلوب نيستند .
در نظارت هاي انجام گرديده در گله هاي متفاوت مشخص شده گله هايي كه دست كم استرس به آن ها وارد شود، كمتر دچار بيماري گرديده و پرورش يكنواخت تري خواهند داشت، پاسخ بهتري به واكسنها خواهند داد و گله هايي كه با استرس هاي مختلفي روبرو شوند تعداد حذفي و تلفات بيشتري داشته، ابتلا به بيماري ها در آنها بخش اعظم هست .
در صورتيكه
هر كدام از حالت ذيل در سالن و پرنده ها چشم شود يعني پرنده ها در معرض استرس مي باشند: دماي نامناسب تالار و آب (بالاتر يا پائينتر از حد طبيعي)، تراكم مضاعف پرنده كه باعث مي شود فضاي آبخوري و دانخوري كمتري در اختيار پرنده قرار گرفته و پرنده طعام و آب كافي را دريافت نكند و همينطور از نظر پرورش و توليد دچار خلل شود . بستر آلوده و كثيف و مرطوب كه باعث پرورش عامل ها عفوني گوناگون (باكتري ها، ويروسها و قارچها) مي شود و استعداد ابتلاي پرنده به بيماريها را ارتقا مي دهد .
در شراي پروسه افزايش وزن پرنده ها در محدوده استاندارد نيست و از يكنواختي و تناسب فيزيكي مناسبي برخوردار نيستند، فرايند حذفي و تلفات خارج از محدوده ارگانيك است، احوال ظاهري پرها و شاخصهاي ثانويه جنسي (مثلاً رشد تاج و ريش در خروس ها) مطلوب نيست، پوست رنگ پريده و چشم ها هوشيار نيستند، زخمهايي روي نقاط متفاوت بدن پرنده وجود دارد، توزيع پرنده ها در تالار غير يكنواخت هست مثلاً همگي بدور منبع گرمايي توده شده اند يا اين كه از كوران هوا به كناره ديوارها پناه برده و روي نيز ريخته اند، نوك چيني مناسب در قضيه شان اعمال نشده به نحوي كه نمي توانند به صحت دان بخورند و علامت ها ديگر هم بيانگر اين هست كه عوامل استرس زا به نحوي در تالار حضور دارا هستند و عوارضي را ساخت مي كنند كه بايستي تا حد قابليت سعي در حل نقص‌ و بر طرف كردن آن ها داشت و يا در موارد ديگر از وقوع افتاد آنان پيشگيري كرد .
در استرسهاي متعدد با دقت به دسته ادله برخورد مطلوب در برابر آن بايد انجام شود . مثلاً در صورتي‌كه پرنده در استرس گرمايي قرار بگيرد و دماي تالار مطلوب و مطلوب نباشد پرنده براي كاهش دماي بدنش بالها را از بدن به دور مي كند، تحرك و عمل خويش را كاهش مي دهد، كمتر غذا مي خورد تا گرماي كمتري به استدلال متابوليسم خوراك در بدنش ساخت شود و بيشتر آب مي نوشد . گرماي توليدي تن پرنده كه ناشي از هضم، جذب، متابوليسم، خوراك ميباشد مي بايست برابر گرماي دفعي باشد يعني پرنده انرژي و ايجاد گرما را براي نگهداري دماي تن متعادل مي نمايد كه در اين فرايند تنظيم دماي تن با در دست گرفتن جريان خون به بافتهاي محيطي به ويژه تاج و ريش و پاها رخ مي گيرد . يعني وقتي پرنده نياز به از دست دادن حرارت دارد، جريان خون دفعي به اين بخشها ارتقاء مي يابد، عروق محيطي متسع شده، گرما از بخشهاي عمقي تن به سمت بخشهاي سطحي رفته و از تن دفع مي گردد، كه انگيزه كاهش گرماي توليدي و دفع گرماي مازاد هست .
حدود 75% از انرژي متابوليسمي پرنده به گرما تبديل مي شود و اين گرما بايد به محفظه دفع شود ، لذا كاهش دريافت غذا يك مكانيسم حياتي و مطمئن فيزيولوژيك براي كاهش گرماي توليدي در بدن مي‌باشد .
زماني گرما خيلي مضاعف مي شود پرنده با مكانيسمهاي معمول نمي تواند گرماي توليدي بدن خود را دفع كند و بدون چاره مي باشد با له له زدن گرما را از لايه هاي مرطوب سيستم تنفسي دفع كند، يعني هوا را به سرعت از دهان خارج كند .
در استرس گرمايي شديد له له زدن وسيله حياتي تهيه دماي بدن مي‌باشد و گاهي به ادله گرماي زياد، تبخير از سطح كيسه هاي هوايي و ريه ها انجام مي شود و تراز دي اكسيد كربن خون كاهش مي يابد كه چه بسا مي تواند منجر به آلكالوز تنفسي گردد و نقص‌ شديدي در راندمان غذايي جوجه ها ايجاد مي شود و در اين حالت همراه با كاهش اخذ غذا، تعادل پتاسيم و سايز مينرالها به هم مي خورد .
در مناطقي كه آب و هواي گرم و مرطوب دارا هستند مي بايست هدف اين باشد كه جريان هواي بالاي رمز پرنده ارتقا يابد و رطوبت بستر بيش از 7 % نشود، نوروفروغ بي واسطه خورشيد هم به باطن تالار نفوذ نكند پس استرس گرمايي باعث كاهش اخذ غذا، نوشيدن بيش از حد آب، اسهال، خيس شدن بستر، دهيدراتاسيون و از دست رفتن آب و الكتروليتهاي ضروري، كاهش وزن گيري و افت ايجاد مي شود .
به ازاي هر يك مرتبه افزايش دما متابوليسم به اندازه 30-20 % افزايش مي يابد، در دماي 28 مرتبه سانتيگراد اشتها به ميزان 12 % كاهش خواهد يافت . ميزان تخم مرغها كوچك گرديده و كيفيت پوسته افت مي كند، تعداد دفعات جفت گيري كمتر شده، كيفيت اسپرم خروسها افت كرده و ناباروري و توليد تخمهاي بي نطفه ارتقاء مي يابد .
پس در آغاز اين كه پباده سازي تالار بايستي با دقت به مدل آب و هواي حيطه صورت گيرد، مثلاً در مناطق گرم و مرطوب مناسبترين سالن ها تالار هاي باز مي باشند و بايستي تهويه تونلي در سالن وجود داشته باشد تا هواي خنك بالاي راز پرنده هميشه جريان داشته باشد . دور و بر سالن درختكاري باشد تا جريان خنكي از هوا برقرار شود، سقف تالار با شيبي ساخته شود كه حرارت كمتري به درون لانه نفوذ كند، تالار در جهتي ساخته شود كه بادها جرياني از هوا را در تالار برقرار كنند، خير اين‌كه كوران توليد شود .
در مواقع گرما سقف سالن مرتب آب پاشي گردد، در ساعت‌ها گرم روز طعام داده نشود، همچنين خاموشي منجر مي شود تا تحرك گله كمتر شده و گرماي كمتري در بدنشان ايجاد شود . دماي آب مطلوب باشد و ويتامينها و الكتروليتها به آب بيش تر شوند تا الكتروليتهايي كه از دست مي پروسه تا حدي جايگزين گردند . سقف سالن تا حد قابليت بلند باشد، رنگ سقف به دسته اي باشد كه اشعه آفتاب را منعكس كند، دست‌كم در تالار در هر ثانيه 1- 5/0 متر جريان هوا جابجا شود . دماي ايده آل براي مرغ هاي مادر تخمگذار 25-20 مرتبه سانتي گراد ميباشد . در‌صورتي‌كه رطوبت و گرماي محيط به حدي بسيار باشد كه پرنده نتواند با سرعت كافي له له بزند تا حرارت را از بدنش دفع كند، دماي داخلي بدن به تدريج ارتقا يافته و چه بسا باعث به مرگ پرنده مي گردد .
همانطور كه پيش از اين گفته شد دماي ارگانيك پرنده 41 رتبه سانتيگراد مي باشد، در دماي 20-10 مرتبه سانتيگراد پرنده دوچندان سهل و آسان مي‌باشد و دماي 25- 20 سكو را مي تواند تحمل كند و خودش را با آن انطباق دهد البته بالاتر از آن، استرس گرمايي خويش را نشان خواهد داد . در شراي دماي عمق بدن پرنده به47 سكو سانتيگراد برسد به علت جراحت گرماي وارده احتمال مرگ وجود داراست .
با افزايش دماي تن پرنده تعداد تنفس از 20 بار در دقيقه مي تواند به 240 توشه در دقيقه رسد . در دماي 34 سكو سانتيگراد و رطوبت نسبي 40 % ، پرنده 80 % كل گرماي توليدي بدنش را از شيوه تبخير از دست مي دهد . اما در به عبارتي دما با رطوبت نسبي 50 % تنها نصف گرماي تن با تبخير از دست مي رود و اين منجر ارتقاء دماي عمق بدن مي گردد . پرنده اي كه به علت استرس گرمايي تلف شده باشد بدنش بسيار خشك، خونش تيره رنگ تر از وضعيت طبيعي و چينه دان و سنگدان خالي از غذاست .
لذا مناطقي كه آب و هواي گرم و مرطوب دارا هستند مي بايست طراحي سالنهاي مرغداري در آنها به گونه اي باشد كه در گرماي شديد استرس كمتري به پرنده وارد شود (سالن هاي باز، دريچه ها با حد و اندازه مناسب، شيب سقفها مناسب، پباده سازي سيستم تهويه مطلوب در سالن، درختكاري در گوشه و كنار سالن، انتخاب رنگ مطلوب براي سقفها) .
در مواقع گرم سال بايد تمهيداتي در لحاظ گرفته شود . اولاً ترجيحاً در سا‌عتها گرم روز خوراك دهي انجام نشود، آب كافي و خنك هميشه در دسترس پرنده باشد و ويتامينها و الكتروليتها به آب طولاني تر شود، جيره به دسته اي تهيه گردد كه گرماي بيش از حد در تن پرنده ساخت نشود . مثلاً چربيها را كه اتلاف حرارتي كمتري دارند به فيس متراكم خيس در جيره وارد كنيم تا انرژي كافي تأمين گردد .
از دماي20 درجه سانتيگراد به بالا هر 1 سكو سانتيگراد ارتقا دما منجر افزايش مصرف آب به مقدار 6 % مي شود، مصرف آب حدوداً دو برابر مصرف غذاست . لذا در اين شرايط بايستي آبخوريها سلامت و فضاي كافي داشته باشند . بين دماي 38-32 درجه سانتيگراد هر 1 درجه سانتيگراد افزايش دما مصرف غذا را به ميزان 5 % كاهش مي دهد .
بيش تر كردن جوش شيرين به آب آشاميدني يا اين كه دان پرندگان دوچندان اثر گذار ميباشد چون در رطوبت و گرما كه پرنده له له مي زند اسيد لاكتيك، كربونيك، فسفريك، سولفوريك، و اوريك بيشتري ساخت مي شود و براي تعادل الكتروليتها و تهيه pH ، نياز به بافر اكثر مي شود .
در اين حالت جيره بايد از حيث ويتامينها و الكتروليتها كاملاً متعادل باشد، پروتئينهاي آسان الهضم در جيره زمينه به كار گيري قرار گيرد و از دادن پروتئين بيشتر پرهيز شود، اسيد هاي آمينه بالانس گرديده و اندازه پروتئين ناپخته جيره به حداقل برسد، چربي جيره متراكم خيس شود زيرا اتلاف حرارتي (HI) كمتري نسبت به كربوهيدراتها و پروتئينها دارااست .
ويتامينهايي مانند A ,D ,C ,E ,B و Nicotinic acid براي در دست گرفتن استرس گرمايي دوچندان اثر گذار هستند . فيزيك دان مناسب باشد و در حالتي كه اطراف داريم دانخوريها را بيشتر كنيم . برنامه ريزي به گونه اي باشد كه در پيك ساخت گله با استرس گرمايي وخيم مواجه نشود . استرس گرمايي باعث مي شود پرنده ها كمتر از حالت معمولي خوراك بخورند و اين باعث وزن گيري نا مطلوب پرنده ها مي شود . مي بايست اعمال استرس زايي مانند نوك چيني و سكو بندي گله را تا خنك شدن هوا به تأخير انداخت . محافظت تاج بي نقص خروسها در كنترل استرس گرمايي دوچندان موءثر است .
براي محافظت كيفيت و پوسته مي بايست ميزان صدف دان را ارتقا دهيم يعني به ازاي هر 20 گرم كاهش دريافت دان 5/1 گرم صدف بيش تر كنيم . رشد مرغ و خروس غيروابسته انجام شود و تهويه هر كدام از جنسها متناسب با نياز خودش باشد . تعداد دفعات دان دهي بايد ارتقا يابد تا پرنده ها به غذا تناول كردن تحريك شوند .
نوردهي متناوب در آشيانه هاي بسته منجر بهبود در رشد، بازده و پاسخ ايمني مي شود . در سالنهاي گرم براي بارگيري 6-2 ساعت قبلي از بارگيري پاياني توشه طعام دهي باشد تا لحظه آخر آب در اختيار پرندگان باشد و بارگيري در ساعت ها گرم روز انجام نشود . در آب و هواي گرم تعداد پرنده ها در قفس ها مطلوب بوده و تراكم در قفس در گرما حدوداً 30 % كمتر باشد .
سرماي مداوم سبب كاهش رشد، ضريب تبديل نامطلوب و تلفات زياد مي شود . قلب چنين پرندگاني گران قدر مي شود چون فشار بيشتري به آن وارد شده و در استرس هيپوكسي قرار مي گيرند . استرس سرمايي بر سيستم ايمني ذاتي و سلولي اثر مي گذارد و اثري كه استرس سرمايي در سنين اوليه بر پرنده مي گذارد خيلي شديدتر از سنين فراتر خواهد بود . با تكامل متعددي كه از نظر انتخاب ژنتيكي در ماكيان تيپ گوشتي رخ داده و سبب ساز به رشد پر سرعت در يك عصر هنگامي كوتاه شده، سيستم قلبي و عروقي و تنفسي متناسب با آنان تكامل مطلوب را پيدا نكرده و بالطبع بدن در شرايطي مثل دماي پائين، بضاعت بالانس انرژي نخواهد داشت .
مطالعات انجام گرديده نشان داده است، در مناطقي كه دماي هوا پائين مي باشد براي اينكه سيستم بدن جوجه بتواند هموستاز مناسبي داشته باشد، خوبتر ميباشد جوجه ها را در سنين اوليه با استرس سرمايي اندكي مواجه كرد تا در روزهاي بعد از آن اقتدار تطابق بيشتري با دماي پائين داشته و راندمان غذايي آن‌ها خوب تر شود . در اين حالت غلظت كورتيزول در پلاسماي خون پرندگان كاهش مي يابد و كاهش دما عوارض استرس زاي كمتري بر آنان خواهد داشت . ولي چه بسا در‌صورتي‌كه دماي محفظه پائين باشد، به جهت تأمين حرارت نبايد تهويه را كاهش بخشيد زيرا اين امر موجب افزايش آمونياك سالن و جراحت به سيستم تنفسي پرنده خواهد شد .
يك عدد از منابع معمول استرس زا كارداران عفوني مي باشند اتفاق افتاد عفونتهاي زير باليني به عامل بيوسكوريتي ضعيف و مشكل ها موجود در سيستم بهداشتي سبب ساز جراحت به سيستم ايمني و عدم بضاعت در توليد جواب مطلوب در برابر عامل ها استرس زاي گوناگون مي شود . عفونت با باكتريهايي كه اندوتوكسين دارند منجر كاهش اخذ غذا، كاهش وزن و ايراد در ضريب تبديل مي گردد . در وضعيت ارگانيك چون موكوس روده تندرست است، فلور روده اي بضاعت و توان پيشگيري از ورود باكتريهاي پاتوژن به جريان خون و كبد را دارد، اما بيماريها و استرسهاي مختلف سد موكوسي روده را دچار آسيب مي كند و نقص‌ در سيستم ايمني ايجاد مي شود .
استرسهاي مختلف سبب ساز ساخت تغييراتي در متابوليسم قندها ، چربيها، پروتئينها، و موادسازنده كمياب مي شوند .
در حالتي كه طيور به علت بيماريهاي مختلف پايين استرس قرار مي گيرند مي بايست تراكم انرژي و پروتئين جيره ارتقا يابد تا كالري دريافتي بهبود يابد، مايكوتوكسين در حالتي كه در طعام باشد باعث كاهش دريافت مواد معدني، سركوب ايمني، نقص در واكسيناسيون، عنوان پائين آنتي بادي پس از واكسيناسيون و ارتقاء استعداد ابتلا به بيماريهاي ديگر (سالمونلوز، كوكسيديوز، مارك، گامبورو و آنتريت ويروسي) مي شود .
لذا مي بايست مواد غذايي از منبع مطمئن خريداري و درست محافظت شوند تا احتمال ساخت توكسين به دست‌كم برسد . بازديد مداوم مواد اوليه جيره فراوان مهم ميباشد زيرا قارچ ها سبب از دربين بردن سيستم ايمني مي گردد .
گله اي كه در دوره پرورش دچار استرس حاد شود، به علت آسيبي كه به سيستم ايمني آن ها وارد مي شود راندمان خوبي در آينده نخواهد داشت .
محدوديت غذايي كه در مرغهاي مامان گوشتي با هدف كنترل وزن انجام مي گيرد يك عدد از كارداران استرس زا مي‌باشد . زيرا نيز خوراك كمتر از نيازشان دريافت مي نمايند و نيز به ياد كنترل رطوبت بستر، دسترسي محدودي به آب دارا‌هستند .
براي به دست كم رساندن اين استرس بايستي فضاي دانخوري به حدي باشد كه به طور همزمان تمام پرنده ها گله بتوانند دان بخورند و دان در حداكثر زمان 3 دقيقه در تمام تالار پخش شود، زيرا كمبود دان و آب استرس توليد خواهد كرد . در‌صورتي‌كه در وقتي كه دان داده مي شود گوشه و كنار نيز اندك باشد صرفا اشخاص چيره گله مي توانند دان بخورند و اين خود استرس مضاعفي به آن‌ها وارد كرده و رفتارهاي مهاجم و ضربات متعدد و آسيب هاي جسمي به آنها وارد مي شود .
نبود مواد مغذي دريافتي، كمبود پروتئين و غذا نخوردن منجر كاهش جواب ايمني و ارتقا حساسيت به بيماريها مي شود . گرسنگي منجر تغيير تحول فلور ميكروبي دستگاه گوارش شده و آن‌ها نمي توانند مقابل پاتوژنها حفاظت مطلوب ايجاد نمايند و لذا حساسيت به بيماري ها ارتقا مي يابد . استرس ناشي از گرسنگي باعث سركوب ايمني و ابتلا به بيماريهاي مختلف در طيوران مي شود .
نوك چيني گرچه با هدف حذف استرس نوك زني و آسيب به پرندگان صورت مي گيرد، البته در صورتيكه به راه صحيح انجام نگردد، خود سبب توليد استرس ناشي از عدم بضاعت در دريافت خوراك مي گردد، لذا وزن گيريها را دچار نقص‌ مي نمايد .
در هنگام حمل ونقل پرندگان، استرس مضاعف متعددي به آن ها وارد مي شود به ويژه هنگامي از يك پا گرفته مي شوند كه احتمال شكستگي در پايشان 3 برابر مي شود و ضربه به عضله، استخوان، و تاندونها وارد مي شود . لذا اعتنا ظريف كارگر براي كاهش مرگ و مير و استرس جابجايي مضاعف داراي اهميت مي باشد .
به
جهت مدير درست عامل ها استرس زا در مزرعه: 1) توليد كنندگان كارشناسان و نيروي كارگري مي بايست فراگيري صحيح چشم باشند .
2) وضعيتهاي غير طبيعي در گله و استرس ها را تشخيص دهند .
3) آب و دان كافي، بستر مناسب، هواي مطلوب و دماي مطلوب در اختيار پرنده ها باشد .
4) در نقل و انتقالات توجه كافي مبذول گردد .
5) مدير تغذيه با دقت به بازده و موقعيت تن درستي گله انجام شود .
6) حالت تندرست گله با آناليز تيتر هاي پس از واكسن، بازرسيهاي عصر اي، ارزيابيهاي كالبدگشايي مورد پايش قرار گيرد .
به هر جهت كارداران استرس زا وجود دارند، انگيزه تطابق با محيط و حركت به سمتي است كه دستكم صدمه به پرنده وارد شود .


برچسب: دستگاه جوجه كشي، ماشين جوجه كشي، خريد دستگاه جوجه كشي، خريد ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۲:۰۴:۵۰ توسط:علي پور موضوع: نظرات (0)

خنك كردن ستر به راه و روش اسپري

 مكانيسم فعاليت سيستم خنك كننده تبخيري به رخ زير است : اسپري آب سبب كاهش دما و در نتيجه خنك شدن تخم مرغ هاي درون خودرو مي شود . در فيس بروز overheating با ارتقاء مقدار آب اسپري گرديده ، مي توان دما را تحت آورد و رطوبت دستگاه را تهيه كرد . در اين سيستم ـ جذب گرما از محيط براي تبخير ـ فاكتورهايي بايستي در حيث گرفته شود .

ماشين جوجه كشي
چه اندازه آب براي خنك كردن نياز است؟ در شراي خودرو جوجه كشي حاوي ۱۰۰۰۰۰ تخم مرغ با وزن ۶۰ گرم باشد در مجموع ۶۰۰۰ كيلوگرم تخم مرغ خوا‌هيم داشت . گرماي منحصربه‌فرد تخم مرغ ها ( گرماي حاصل از متابوليسم جنين ) حداكثر ۳ .۵ كيلو ژول به ازاي هر كيلوگرم مي‌باشد . به اين ترتيب براي خنك كردن تخم مرغ هاي اين ماشين به مقدار ۱ رتبه سانتيگراد ما مي بايست ۲۱۰۰۰ كيلوژول يا اين كه حدود ۵۰۰۰ كيلوكالري گرما از تخم مرغ ها بگيريم .
براي تبخير هر ليتر آب ۲۲۶۰ كيلوژول گرما از محفظه گرفته مي شود . با فرض اين كه همگي انرژي زمينه نياز براي تبخير از تخم مرغ ها تأمين شود براي كاهش ۱ رتبه سانتيگراد به ۱۰ ليتر آب نياز هست . با اين شرايط خودرو بايد هميشه در حالا اسپري كردن باشد كه اين عاقلانه به حيث نمي رسد و در موقعيت عادي واقعه نمي افتد .
به علاوه ما بايد شرايط حقيقي و واقعي را در حيث بگيريم در وضعيت عادي كليه گرماي تبخير از گرماي حاصل از متابوليسم تخم مرغها تأمين نمي شود بلكه كمي از هواي محفظه و خود ماشين گرفته مي شود .
هرچند چنين به نظر مي رسد كه با اسپري آب ، هواي خودرو خنك مي شود البته آيا كليه تخم مرغها يكسان خنك مي شوند؟ اثر
اسپري در توزيع حرارت تمامي تخم مرغهاي باطن ماشين به يك اندازه حرارت دفع نمي نمايند همان طور كه به يك مقدار خنك نمي شوند . اغلب دستگاه اسپري آب در نزديك تهويه ها قرار داراست بدين ترتيب جريان هوا به سرعت منجر دور از هم شدن قطرات آب مي شود و در اثر گرماي حاصل از تخم مرغهايي كه در مسير حركت هوا قرار دارا هستند ، تبخير مي شوند و هواي باطن خنك مي شود . تخم مرغهايي كه در مسير جريان هوا قرار ندارند در اثر كاهش دماي دستگاه خنك مي شوند اما نه نظير تخم مرغهاي ديگر . در ضمن ، تخم مرغهايي كه در مسير جريان پر سرعت هوا ميباشند حرارت بيشتري از دست داده و خنك مي نظير در حالي كه تخم مرغهايي كه دور از جريان هوا قرار دارا هستند گرمتر باقي مي مانند .
خطا سنسورها سنسورهاي حرارتي معمولاً در منطقه اي با جريان هواي دوچندان مي گيرند . درست قرار گرفتن سنسورها اين امكان را مي دهد كه تغيير جايگاه حرارت محفظه به سرعت تشخيص داده شود . درصورتي كه بعد از آن از اسپري آب و قبل از اين كه تمامي آب تبخير شود ، قطرات مستقيماً با سنسور برخورد كنند ، دماي سنسور را ذيل مي آيد و در فيض به خودرو فرمان داده مي شود كه دماي محيط ناچيز گرديده و سيستم گرمايشي دستگاه استارت به فعاليت مي نمايد .
اينكه تبخير چه زماني انجام گيرد و آب گرماي محيط را جذب كند زياد حساس مي‌باشد . در شراي پيشين از برخورد آب با سنسور ، قطرات به ميزان كافي از بين تخم مرغها عبور نكنند و سنسور سرد شود ، تخم مرغهايي كه در مسير جريان هوا نيستند مطمئناً همچنان گرماي خود را نگهداري خواهند كرد و خنك نمي شوند . در حاليكه سيستم گرمايشي به فرمان سنسور شروع به عمل مي كند اين حالت نظير اين هست كه براي ارزيابي و تصويب دماي اتاق ، دماسنج را در درون استكان آب سرد قرار دهيم دماي دماسنج تحت مي آيد در حالي كه دماي اتاق بالاست . اسپري آب داخل خودرو به كاهش دما امداد مي نمايد البته اين كاهش دما به طور مساوي و يك شكل براي تمامي تخم مرغها نميباشد . زماني دماي باطن خودرو ارتقاء يابد با اسپري آب بيشتري مي توان اين خلل را بر طرف كرد و دما را پايين آورد .
در حالتي كه خودرو نتواند به ميزان كافي خنك شود اسپري آب به كاهش دما امداد مي كند و گرماي حاصل از جنين را جذب مي كند البته اسپري آب بايستي كنترل گرديده باشد و به مسأله رطوبت دستگاه هم مي بايست اعتنا كرد .

 


برچسب: دستگاه جوجه كشي، ماشين جوجه كشي، خريد دستگاه جوجه كشي، خريد ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۳:۰۸:۱۱ توسط:علي پور موضوع: نظرات (0)

رئيس تالار مرغداري

 به طور كلي مديريت درست و در دست گرفتن موقعيت محيطي جان دار يك عدد از بخش هاي اصلي حياتي پرورش محسوب مي شود . در هر سالن پرورش بايستي به طور روزمره و دقيق همگي فاكتور هاي مديريتي را در دست گرفتن نمود . در صورتيكه حالت محيطي رويش پرنده ها تنش زا باشد يا مدير پرورش آنها ضعيف باشد در اين صورت سويه هاي گوشتي بندرت پتانسيل ژنتيكي خود را پيدايش مي دهند . در اين بخش به طور خلاصه به اين فاكتور ها اشاره كرده و همت مي‌كنيم هر كدام را مختصرا مورد بررسي قرار دهيم .

ماشين جوجه كشي
اين فاكتور ها به قرار زيرند: 1-
اقدامات واجب قبل ورود جوجه رمز موفقيت پرورش طيور گوشتي، اجراي يك برنامه مديريتي مشخص و مؤثر پيشين از ورود جوجه‌ها به فارم و طي مقطع رويش هست . از آنجا كه اجراي برنامه هاي تغذيه اي و بهداشتي در فارمهاي يكسري سني اختلال هست خوب تر آن مي‌باشد كه از رويه يكباره مالامال و يكباره خالي به كار گيري شود .
جهت دستيابي به نتايج خوبتر رعايت مسائل ذيل پيش از ورود جوجه ها واجب است: 1- به‌منظور حفاظت از گله‌ها در پيش‌روي بيماريها از تميز كاري و ضد عفوني شدن درست و كافي تجهيزات سالن و محوطه دور و بر سالنها مطمئن گرديد .
2- بستر در محوطه مادرهاي مصنوعي بايد هم مرحله و يكنواخت باشد . بستر ناهموار توليد مرتبه حرارت غير يكنواخت در كف تالار نموده و سبب ساز نهفته شدن جوجه‌ها در في مابين پوشال بستر و يا اين كه در پايين دانخوريها و آبخوريها و محروم شدن از آب و دان در تراز پرورش ميگردد .
3- تلاش نماييد كه هر سالن را با جوجه مربوط به يك گله مادر پر نمائيد، در‌صورتي‌كه اين عمل عملي نميباشد دستكم هر سالن را با جوجه‌هاي مربوط به گله‌هاي مادر همسن مالامال فرمائيد . اين دستور رقابت في مابين طيور را كاهش مي دهد .
4- زمان رسيدن جوجه به فارم را معين نموده و براي دريافت جوجه آمادگي بدون نقص داشته باشيد .
5- هيترها را در اختيار گرفتن و از درستي كار آنها مطمئن شويد و با توجه به حالت هواي محفظه 24 تا 36 ساعت قبلي از ورود جوجه آن‌ها را روشن نمائيد . در اين فيس قبل از ورود جوجه بستر كاملا گرم و جايگاه حرارت هواي سالن مطلوب قبول جوجه مي باشد .
6- ضمن جلوگيري از وزش هوا از وجود هواي كافي درون تالار بخصوص وقتي كه از حرارت بي واسطه به كارگيري مي‌كنيد مطمئن شويد .
7- بازاء هر 1000 قطعه جوجه در محدوده مادرهاي تصنعي 10ـ8 عدد آبخوري آويز ثابت و 6 عدد آبخوري كمكي كوچك كله قندي و يا پلاستيكي، يعني جمعاً 16ـ14 عدد آبخوري در نظر گرفته شود . اين آبخوريها گذشته از جوجه‌ريزي بايد با آب منزه مالامال گرديده و رتبه حرارت آب آبخوريها بايد حدود 15ـ10 رتبه سانتيگراد باشد . همينطور در سيستم آبخوري نيپل نيز بايستي از آبخوريهاي كمكي به كار گيري شود .
8- طولاني تر كردن مولتي ويتامين در يك سري روز اول به آب آشاميدني موثر مي‌باشد . زيرا ممكن هست ويتامين مو جود در دان بعلت گرما كاهش يافته باشد .
9- توليد فضاي اضافي جهت تغذيه در تعدادي روز اول اضطراري است . دست كم 20% از فضاي مادرهاي تصنعي و مصنوعي در روي بستر با صفحه هاي مقوائي و يا اين كه كفي كارتون پوشانده شود و در آن‌ها هميشه اندازه پاره اي دان نو وجود داشته باشد . در اين رخ همواره طيور به دان دسترسي خواهند داشت . بلافاصله قبل از ورود جوجه به سالن دانخوريها را مالامال فرمائيد .
10- شروع تغذيه بايد با دان كرامبل با مقدار مناسب و فارغ از گرد و پودر دان باشد .
11- دانخوريها و آبخوريها را مستقيماً ذيل و يا خيلي نزديك به مادرهاي تصنعي و مصنوعي ندهيد تا طيور براحتي بتوانند در گوشه و كنار آنها حركت كنند .
12- با استعمال از دماسنجي كه بتواند حداقل و حداكثر جايگاه حرارت را نشان دهد، رتبه حرارت محوطه مادرهاي تصنعي و درجه حرارت سالن را در دست گرفتن فرماييد .
13- پيشين از جوجه‌ريزي، هيترها را از حيث صدق عمل آنها، آبخوريها را از حيث پاكيزگي و عاري بودن از پوشال و مرتبه حرارت مناسب آب، دانخوريها را از نظر وجود دان كافي و در دسترس بودن آنان در اختيار گرفتن فرمائيد .
2-
تراكم جوجه‌ريزي يكي از ضروريات اساسي رشد، نگهداري سلامتي و كيفيت همگاني زيست و تامين فضاي كافي براي هر پرنده است . ميزان فضاي در لحاظ گرفته شده بستگي به مجموعه‌اي از فاكتورها نظير: وزن طيور در هنگام كشتار، جور سالن (باز و بسته)، حالت آب و هوائي حيطه و فصل داراست . به اين جهت براي حساب و كتاب گنجايش جوجه‌ريزي بايد بطور ظريف از بعدها داخلي سالن‌ها باخبر باشيم .
بطور كلي تراكم جوجه‌ريزي پيشنهاد گرديده بشرح زير مي‌باشد: در سالنهاي بسته: در انگليس سازمان حمايت از رفاه طيور هيچگاه زير هيچ شرايطي اجازه توليد بيش از 34 كيلوگرم گوشت در هر متر مربع سالن را نمي‌دهد .

در فصل‌تابستان و بخصوص در واحدهايي كه قابليت بروز مشكلات وجود داراست بايستي تراكم جوجه‌ريزي را ناچيز نموده و در سالنهائي كه از تهويه قابل قبولي برخوردار نمي‌باشند مي بايست اعتنا بيشتري نمود و تراكم جوجه‌ريزي در آنها را نيز كاهش اعطا كرد .
سالنهاي باز: تراكم جوجه‌ريزي در سالنهاي باز براساس فصل و نوسانات مرتبه حرارت مختلف بوده و بايد در فصل تابستان از تراكم جوجه‌ريزي در سالنهاي مذكور كاسته شود .
3-
تخليه جوجه ها طولاني شدن بازه تخليه جوجه سبب دهيدراته شدن جوجه‌ها و در سود ارتقا تلفات و كاهش پتانسيل پرورش مي‌گردد .اعتنا
به تمامي نكات زير هنگام جوجه ريزي اضطراري و لازم است: ـ مطمئن شويد كه تحويل و توزيع جوجه‌ها در سالنها بطور صحيح انجام شده است . از انبار كردن جعبه‌هاي دربردارنده جوجه در حوزه‌ مامان تصنعي و مصنوعي خودداري فرمائيد .
ـ جعبه‌ها را به آرامي نزديك به‌دان و آب در محدوده مادرهاي تصنعي و مصنوعي تخليه نمائيد .
ـ جعبه‌هاي خالي را در يك طرف سالن‌ها توده نماييد تا براحتي بتوانيد آنان را به بيرون از سالن انتقال دهيد .
ـ جوجه‌ها مي بايست سرزنده و شاداب و بدون نقص ظاهري باشند .
ـ جوجه‌ها بايستي در محدوده مادرهاي مصنوعي قرار گيرند كه روشنائي آن ها از مادرهاي مصنوعي و يا اين كه از لامپهاي سالن كه در بالاي مادرهاي مصنوعي هستند تامين مي شود . در صورتي كه سالن داراي شرايط قابل در اختيار گرفتن باشد محصور كردن طيور در محدوده مامان تصنعي ضرورتي ندارد ولي در صورتي كه تعداد جوجه‌ها ناچيز باشد و همچنين در سالنهاي باز مفيد مي باشد .
1 الي 2 ساعت پس از استقرار، حالت توزيع جوجه‌ها در پايين مادرهاي تصنعي و مصنوعي و مقدار دسترسي آنان را به آب و دان در اختيار گرفتن نمائيد .
4-
در دست گرفتن رطوبت رطوبت نسبي تالار بايستي 70ـ50 درصد باشد، رطوبت تالار سبب ساز حفظ كيفيت بستر گرديده و از خشك شدن بسيار بستر و توليد گردوغبار خودداري ميكند . رطوبت بالاتر را مي بايست با افزايش تهويه كاهش بخشيد . ارتقا تهويه سبب از دست رفتن گرما و صرف هزينه مازاد هست . وسائلي كه بسرعت و به درستي بتوانند رطوبت را اندازه‌گيري نمايند تا حدي غير داراي اعتبار مي باشند و احتياج به كاليبره كردن مكرر داشته و به‌اين جهت در دست گرفتن رطوبت را خلل مي سازند . توليد رطوبت نسبي فراتر براي جوجه يكروزه استرس جابجائي جوجه از جوجه‌كشي تا مزرعه را كاهش داده و رطوبت كمتر، بخت دهيدراته شدن جوجه را افزايش مي‌دهد .
5-
مدير آبخوري توزيع آب پاك براي خودداري از دهيدراته شدن جوجه در ارتفاع بازه رويش حتمي مي باشد . مصرف آب و دان بطور بي واسطه با يكديگر داراي ربط بوده و بدون مصرف آب كافي، مصرف دان كاهش و نتيجتاً اندازه پرورش هم كاهش مي يابد . جهت افزايش اندازه پرورش نياز دائمي به مدرنيزه كردن تجهيزات داريم .
بعنوان نمونه يك پرنده در 10 سال پيش در 50 روزگي به وزني مي سيد كه امروزه در 40 روزگي به آن وزن مي رسد (20% كاهش در سن كشتار) كه نشانگر لزوم ارتقاء توانائي تجهيزات مايحتاج تا 20% هست .
امروزه استعمال از آبخوريهاي نيپل مورد دقت قرار گرفته كه در اين صورت براي اطمينان از دسترسي طيور به آب بازاء هر 9 قطعه يك آبخوري نيپل با جريان آب قليل و بدون فنجانك ضروري مي باشد اما در فيس استفاده از سيستم نيپل با جريان آب اكثر تعداد پرنده بازاء هر نيپل ارتقا مي‌يابد . ميزان مورد نياز آبخوري آويز پلاستيكي به قطر 400 ميلي‌متر، براي هر 1000 پرنده 10ـ8 عدد ميرسد .
آبخوري
نيپل ارتقا
آبخوري براي جوجه يكروزه: براي جوجه يكروزه بازاء هر 1000 قطعه جوجه 6 آبخوري كوچك كله قندي و يا سيني در حيث بگيريد . اين آبخوري‌ها هيچگاه نبايد خالي باشند و مرتباً بايستي منزه و مجدداً با آب منزه و جديد لبريز شوند . بسيار اساسي ميباشد كه روز اول ورود جوجه‌ها به سالن آب در آبخوريها به‌ميزان كافي وجود داشته باشد تا جوجه‌ها براحتي بتوانند به‌آب دسترسي پيدا نمايند . سطح آب در آبخوريها با گران قدر شدن جوجه‌ها بايد كاهش يابد تا از جاري شد و پاش آب به وسيله جوجه‌ها دوري شود .
تقريباً 48 ساعت پس از جوجه‌ريزي بايستي آبخوريهاي كمكي جمع شوند . ارتفاع آبخوريهاي آويز بايد نيز تراز پشت پرنده باشد . تهيه آبخوريها مرتباً بايستي در اختيار گرفتن شده تا ضمن توزيع آب به‌ميزان كافي از ريزش آب و هدر رفتن آن هم خودداري شود .
صرفنظر از جور سيستم آبخوري همواره مي بايست بازاء هر 3 متر عرض سالن يك سطر آبخوري در حيث گرفته شود .
(توزيع يكنواخت آب در سالن) آبخوري بل .
مصرف
آب (هواي معتدل): معمولا مصرف آب 1 .8ـ1 .6 برابر مصرف دان هست . اين ضريب مي بايست بعنوان يك راهنما باشد خير بعنوان يك ضريب ثابت . زيرا كه تغييراتي در مصرف آب با اعتنا به كيفيت دان، درجه حرارت محيط و تندستي گله ساخت ميشود كه بايستي به آن اعتنا و دانايي مديريتي مناسب اتخاذ گردد . استفاده از كنتور آب كه اندازه مصرف آب را مشخص مي‌نمايد، از ابزارهاي اثر گذار مديريتي ميباشد . مشخص شدن مصرف آب و آگاه شدن از حالت تندستي گله مي‌تواند ما را در قضيه مدت واكسيناسيون و همچنين درمان گله ارشاد كند . مصرف آب با ارتقا رتبه حرارت محفظه ارتقا مي يابد، لذا بايستي در حرارت بيش از 30 مرتبه سانتيگراد آبخوري‌هاي كمكي زمينه استفاده قرار گيرند .
6-
مدير دانخوري ها طول دانخوري زنجيري براي هر پرنده دست كم 5/2 سانتيمتر و تعداد دانخوري بشقابي براي 1000 قطعه 20ـ18 عدد خواسته شود .
دانخوري-
مزرعه تخمگذار دست‌كم يك رديف دانخوري بشقابي براي هر 5 متر پهنا تالار اضطراري ميباشد . در بازه زماني رويش دانخوريها بايد بطرف بالا كشيده شوند، بطوري كه حاشيه دانخوري همسطح پشت طيور باشد . مرحله دان در دانخوريها بايستي به اندازه‌اي باشد كه ضمن دسترسي طيور به دان از سرازيرشد و پاش و ضايع شدن آن خودداري شود، در دست گرفتن آراسته اطراف دانخوريها از نظر وجود يا اين كه عدم وجود دادن، اندازه دان ما يحتاج در دانخوريها را نشان ميدهد . همينطور به‌منظور پيشگيري از ماندن دان در دانخوريها و كهنه شدن و احتمال دارد كپك زدگي دان، بايستي كليه روزه پس از مصرف كامل دان قبلي، دان در دانخوريها توزيع شود .
دانخوري-
مزرعه گوشتي 7-
مدير بستر بستر ممكن مي باشد از پوشال چوب، خرده ورقه يا اين كه كاه خرد شده باشد . از مصرف تراشه چوب سفت كه دارنده تانن متعددي مي باشد و همينطور تراشه چوب‌ريز و خاك اره‌اي كه در شراي بوسيله جوجه خورده شود باعث سوراخ شدن چينه دان و سنگدال ميشود خودداري نماييد . به‌منظور پيشگيري از بروز بيماري آسپرژيلوز، از مصرف بستر پوسيده و كپك زده پرهيز كنيد . شايسته ترين بستر، تراشه چوب سفيد با كيفيت عالي ميباشد .
كاه در صورتي كه به‌صورت درست عمل‌آوري و مراقبت گرديده باشد ميتواند بستر مناسبي باشد .
جهت دوري از توليد تاول سينه، سوختگي سينه و قرمزي و سوختگي مفصل خرگوشي كه باعث تنزل كيفيت و اندك شدن ارزش لاشه مي‌شود از بستر قابل انعطاف با كيفيت مناسب استعمال شود . از مصرف پوشال پودر شده، مرطوب و يا كلوخه خودداري فرماييد . بستر با كيفيت خوب داراي 35ـ30 درصد رطوبت ميباشد . ارتفاع بستر 7ـ5 سانتيمتر پيشنهاد شده مي‌باشد . هيچگاه بستر ديرين را مجدداً به كار گيري نكنيد . مدام بستر قديمي را بيرون و براي هر نوبت جوجه‌ريزي از بستر نو و تازه استعمال فرمائيد .
8-
رئيس نوردهي و روشنائي غالباً در پرورش طيور گوشتي از برنامه نوردهي مستمر استعمال مي‌شود، اما در هر روز بايستي ساعاتي را هم به ظلمت اختصاص داد . خاموشي در ساعاتي از روز سبب ساز عادت كردن طيور به ظلمات شده و از وحشت آنان در موقع جدا برق و نتيجتاً تجمع و خفگي طيور پيشگيري ميكند . در هنگام پباده سازي سيستم روشنائي، يك سطر لامپ در بالاي محدوده مادرهاي تصنعي و مصنوعي بايد در لحاظ گرفته شود تا طيور بطرف مبداء حرارتي، آب و دان هدايت شوند .
نور تالار با استعمال از لامپهاي معمولي و يا اين كه لامپهاي فلورسنت تامين ميگردد و نكته لازم و حساس اين ميباشد كه نور و روشنايي بطرف يكنواخت در سالن توزيع گردد . سازمان رفاه طيور در انگليس، شدت نوروروشنايي حداقل، 10 گران قيمت در سطح پرنده و متوسط 20 گران‌قيمت در كل سالن را توصيه مي‌كند . همينطور دوچندان اساسي هست كه امكانات قليل كردن شدت نوروفروغ و تاريك كردن تالار وجود داشته باشد تا بتوانيم مواقعي مثل خود خوري را كنترل كنيم .
9-
مديريت تهويه و هوادهي هر ميزان توان رويش پرنده ارتقاء يابد نياز به تامين اكسيژن و دفع حرارت بدن هم افزوده مي‌گردد . به اين ترتيب نياز به تهويه در آشيانه‌هاي مدرن به مراتب بيش از قديمي ميباشد . علاوه بر تامين هواي قضيه مصرف مستقيم پرنده، مراقبت كيفيت هواي سالن‌ها نيز لازم مي باشد . لذا سيستم تهويه سالن مرتباً بايستي بررسي شده در فيس لزوم تصحيح شود .
در بعضا از فصول سال كه تغيير‌و تحول دما در شبكه‌هاي‌اجتماعي و روز اندك مي باشد استفاده از كولر آبي رنگ اضطراري مي باشد (سيستم پد) . تهويه ناكافي علاوه بر كاهش اكسيژن اضطراري موجب ارتقا غبار، رطوبت و گاز آمونياك شده به پرنده زخم مي زند و براي كاركنان نيز نامطبوع مي‌گردد . اعتنا فرمائيد كه دوام ارتقا گاز آمونياك باعث مي‌شود كه كاركنان به آن عادت كرده و از ارتقاء اكثر و خطرناك آن غافل شوند .
10-
در اختيار گرفتن سكو حرارت بدن فهميدن عوامل داراي اهميت تهيه كننده دماي بدن پرنده كه بستگي به تهويه و رتبه حرارت محيط دارااست مفيد است . پرنده توانا مي‌باشد آرايش و پيرايش پرهاي نگهدارنده تن خويش را براساس دماي تن تغيير و تحول دهد . در هواي سرد پرها بصورت عمود بر بدن قرار ميگيرند و هواي مستقر محبوس در در ميان آن‌ها بصورت لايه‌اي عايق كننده عمل مي‌كند و برعكس با ارتقا مرتبه حرارت، پرها روي تراز بصورت خوابيده پيرايش مي‌يابد و اذن مي‌دهد حرارت ساخت گرديده در بدن به سادگي به خارج دفع شود . بعد از آن پرنده سعي مي‌نمايد با تنفس دهاني و تبخير آب داخل دهان، خود را خنك نمايد .
هرچه تنفس دهاني ارتقا يابد تبخير و برودت افزايش مي‌يابد . تبادل حرارت بدن مرغ بستگي به‌رطوبت هوا داشته، با افزايش مقدار رطوبت محيط، قابليت و امكان دفع حرارت بدن كاهش مي‌يابد . در مناطقي كه كاهش رطوبت محيط ممكن نيست، بهترين شيوه حل، عبور هواي فراوان با سرعت 2 متر در ثانيه در دور و اطراف پرنده ميباشد و سواي انجام آن پرنده قادر به در دست گرفتن اعمال حساس خويش نبوده و تعادل بدنش به نيز خورده و با شوك حرارتي تلف ميگردد . حرارت بيشترين اثر را در مصرف دان داشته و افزايش هر 1 سكو سانتيگراد به دماي سالن موجب كاهش حدود 1% از دان مصرفي خواهد شد به‌عنوان نمونه در صورتيكه سكو حرارت تالار از 25 سكو به 35 مرتبه سانتيگراد تغيير و تحول نمايد و هوا جريان نداشته باشد بيش از 10 درصد از مصرف دان كاسته مي‌شود .
استفاده
از هواي گرم : در چهره به كارگيري از كوره هاي هواي كرم كه سوخت آن معمولا گاز يا اين كه گازوئيل هست ، در روز نخستين درجه حرارت تالار مي بايست 31-29 سكو بوده و آن‌گاه به تدريج هر هفته 2 جايگاه سانتيگراد از مقدار گرماي تالار كاسته شود به طوري كه در 35 روزگي به 21-18 سكو برسد .استفاده از هواي گرم مي تواند منجر دهيدراته شدن جوجه گردد ، لذا در اين صورت به كارگيري از اين سيستم گرمايشي تعداد آبخوري بيشتري موضوع به كارگيري قرار گيرد . در اين سيستم توزيع يكنواخت هوا بر روي رتبه حرارت مطلوب مفيد مي باشد .
به كار گيري
ازگرمايش بدون واسطه تشعشعي: در اين رويه از مادرهاي تصنعي رايج فارغ از اين كه محصور شوند استفاده گرديده و جوجه ها به وسيله مبداء فروغ به طرف منشا حرارتي سوق دهي مي شوند .
مرتبه حرارت درزير مامان مصنوعي بايستي 33-32 در جه سانتي گراد تهيه و تنظيم شود در اين حالت رتبه حرارت در محلي كه نوروروشنايي مادر مصنوعي تمام مي شود 29 درجه سانتي گراد خواهد بود . خلق جوجه ها راهنماي خير و خوبي براي نشان دادن درجه حرارت مادرهاي تصنعي و مصنوعي است، در حالتي كه جوجه ها بدور هم توده گرديده و راز و صدا نمايند نشانگر سرد بودن محيط مراقبت جوجه بوده و درصورتي كه آن‌ها از مادرهاي مصنوعي بدور شوند ، رتبه حرارت بسيار بالاست . جوجه ها مي بايست در محدوده مادر تصنعي و مصنوعي پخش شوند . پس از 3-2 هفته بسته به سكو حرارت محيط فروغ بايد ارتقا يابد .
جايگاه حرارت تالار بايستي به تريج در هر هفته 2 درجه سانتي گراد كاهس يابد، به طوري كه در حدود 35 روزگي به 21-18 سكو سانتي گراد رسد .
مامان
مصنوعي
محدود كردن ناحيه گرما : معمولا در سالنهاي باز، مادرهاي تصنعي بايد محصور شوند . در اين رخ طول ديوار حصار آنها ببايد بيش از 30 تا 40 سانتيمتر باشد تا گرما به حد كافي نگهداري گرديده و ضمنا هوا هم جريان داشته باشد . مقدار محدوده محصور گرديده بستگي به مقدار رتبه حرارت توليد گرديده دارد، در صورتيكه جايگاه حرارت پايين مامان تصنعي 33-31 رتبه سانتي گراد باشد، در پيرامون مادرهاي مصنوعي مي تواند در كاهش دسترسي جوجه در زمانهاي مهم به آب و دان اثرگذار باشد . استدلال نياز به محدود كردن مادرهاي تصنعي و مصنوعي مي بايست ارزيابي شود و بعد با اعتنا به دسترسي طيور به آب و دان و دست كم اندازه تهويه توجه منحصر به فرد شود اين حصارها موقتا است و بايستي توده شوند البته تا آن بازه در تامين تهويه و آب و دان بايسي دقت فوق العاده مبذول گردد . در به كار گيري از فن هايي كه به مراد كاهش هزينه هاي گرمايشيمورد به كار گيري قرار مي گيرند مي بايست فوق العاده توجه شود .
11-
رئيس پرورش طيور گوشتي تهيه پرورش طيور گوشتي با انگيزه كاهش مشكلات پا و آسيت و همينطور بهبود ضريب تبديل صورت مي‌گيرد . مقدار رشد را مي‌توان با در اختيار گرفتن دان و يا فروغ و يا تركيبي از هر دو تهيه نمود .
الف)
كنترل دان: تهيه و تنظيم رشد از طريق دان، با ايجاد تغييرات در اندازه مواد مغذي دان (تغيير در كيفيت) و يا اين كه تغيير در فرم فيزيكي دان (پلت بجاي مش) و يا اين كه تغيير در ميزان مصرف (تغيير در كميت) انجام مي گردد .
ب)
در اختيار گرفتن نور: برنامه‌هاي نور و روشنايي نبايد به طريقي باشد كه طيور در ساعت ها روشنائي بيش از حد معمول دان مصرف نمايند .
در مقطع خاموشي سالن بايد واقعاً تاريك باشد بطوريكه طيور نتوانند به دان دسترسي يابند . برنامه‌هاي نوروفروغ بايد براساس موقعيت و تجهيزات تالار و تجهيزات و توانايي مديريتي بنا كردن شود .
رعايت
مورد ها تحت خطرات ناشي از تهيه و تنظيم پرورش از نحوه در اختيار گرفتن دان و يا اين كه فروغ و روشنايي را كاهش مي‌دهد: ـ هيچ مدل برنامه‌اي را تا گذشته از وصال طيو به سن 7 روزگي آغاز ننمائيد .
ـ 14 روز پيشين از كشتار برنامه را متوقف نماييد تا طيور به رشد بي نقص برسند .
ـ اطمينان از صدق عملكرد سيستم تهويه هم خواني با شرايطي كه پيش مي‌آيد .
ـ تدارك امكانات كافي در سالن جهت دسترسي به آب و دان بيش از شرايط طبيعي .
ـ در دست گرفتن آراسته وزن و تهيه برنامه‌هاي در اختيار گرفتن رشد با اعتنا به وزن طيور .
12-
مديريت آماري آمار و داده ها گله مي بايست بطور درست و دقيق ثبت شود تا بتوانيم شرايط گله را پيش بيني نموده و برنامه ريزيهاي ضروري را انجام داده و همچنين به تلاش و اندازه مناسب سودآوري گله دستيابيم . همينطور ثبت آمار منجر مي‌گردد كه مشكل ها احتمالي را پيش‌بيني نمائيم . بطور خلاصه تصويب آمار ابزار فوق‌العاده گران بها مديريتي مي باشد . دقت داشته باشيد كه آمار روزانه تصويب گرديده مربوط به هر تالار در باطن همان سالن بايد نگهداري شود .
آمار
روزانه: ـ تعداد تلفات، حذف و كشتار .
ـ مصرف آب .
ـ مقدار دستكم و حداكثر رتبه حرارت .
ـ مصرف دان .
ـ وزن زنده و ارتقا روزمره .
ـ درمان: دسته و ميزان، مورخ مصرف و مقطع دوران مصرف دارو و شماره ساخت دارو .
ـ واكسيناسيون: مدت و جور و ميزان و شماره توليد واكسن .
ـ محل تامين دان، سوخت، پوشال و غيره .
آمار
توليد: ـ تعداد و تراكم جوجه‌ريزي .
ـ مورخ جوجه‌ريزي، كارخانه جوجه‌كشي و گله مامان .
ـ توزيع دان، نوع، مقطع مصرف و مدت دوران مصرف مواد افزودني به‌دان .
ـ نتايج كالبدشكافي .
ـ تعداد نمونه‌هاي دان كه از هر محموله وارده به مرغداري بايد در ظروف در بسته غير قابل نفوذ از حيث هوا و جوندگان تا 3 هفته پس از مصرف حفظ شود .
ـ تعميرات و نگهداري .
ـ در دست گرفتن موتور برق .
ـ در اختيار گرفتن وسائل اخطار دهنده (چراغ زنگ و يا اين كه بوق‌هاي خطر) .
13-
ضريب راندمان ايجاد EUROPEAN PRODUCTION EFICIENCY FACTOR ) EPEF ) ضريب راندمان ايجاد عدد استانداردي مي‌باشد كه به ‌تنهايي بيان‌كننده سعي گله گوشتي و مشتمل بر تمام موردها فني از قبيل وزن زنده ضريب تبديل سن و تلفات مي‌باشد .


برچسب: دستگاه جوجه كشي، ماشين جوجه كشي، خريد دستگاه جوجه كشي، خريد ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۱۹:۳۱ توسط:علي پور موضوع: نظرات (0)

رشد جوجه گوشتي بدون استعمال از آنتي بيوتيك

امروزه رشد جوجه گوشتي سواي به كارگيري از آنتي بيوتيك مقرون به صرفه نيست .صنعتي شدن رويش طيور هر چند راهكارهايي از قبيل ريشه كني بيماري ها ، امنيت زيستي و واكسيناسيون را در جهت در دست گرفتن و پيشگيري بيماري ها بكار برده مي باشد ولي با محصور كردن پرندگان در يك مكان خطر انتقال بيماري ها را افزايش داده هست .آنتي بيوتيك ها هم سهم مهمي در برنامه هاي پيشگيري دارند .

ماشين جوجه كشي


با توجه به در معرض قرار تصاحب كردن پرنده ها به عامل ها عفوني مهلك آيا مي بضاعت و توان سواي استعمال از آنتي بيوتيك كماكان يك مرجع پروتئيني ارزان قيمت داشته باشيم؟ ابزارهاي متفاوتي كه بتواند به كارگيري از آنتي بيوتيك را كاهش دهد در دست ارزيابي ميباشد اما هنوز به تراز تجاري نرسيده هست .
مقاومت آنتي بيوتيكي مورد دورازشوخي ديگري هست كه با محدود كردن و استعمال خوب تر از آنتي بيوتيك ها و دورانديشي از فارماكوكنتيك داروها رفع خواهد شد .
مقدمه:
از سال ها قبلي صنعت طيور نقش مهمي در تامين نيازهاي تغذيه اي آدم داشته است .سال ها قبل توليد جوجه 25/2 كيلو گرم 90 روز مدت مي برد، درحاليكه از سال 1999 اين دوران به 41 روز كاهش يافته مي‌باشد .اين تغييرات مستلزم اصلاح ژنتيك ، تغذيه بهتر و رويه هاي مديريتي در دست گرفتن بيماري ها مي باشد .
صنعتي شدن رشد طيور ، پرورش مطلوب ، كاهش ضريب تبديل غذايي و كاهش فضاي پرورش را به دنبال داشته مي باشد اما همين موضوع مي تواند سبب انتقال پرسرعت بيماري ها گردد .با اعتنا به اين مورد و اين كه بسياري از دست اندركاران عفوني در حوزه‌ اندميك هستند، پيشگيري به خصوص درسنين ذيل خيس الزامي است .
ضد كوكسيديوزها كه به جيره طيور طولاني تر مي شود در پرهيز از كوكسيديوز موءثر ميباشد .همينطور جهت پيشگيري از بقيه دست اندركاران عفوني مانند انتريت نكروتيك ار آنتي بيوتيك استفاده مي شود .در آزمايشي جوجه ها ي گوشتي سه روزه مقابل كوكسيديوز واكسينه شدند و در طول زمان رويش با يك جيره فارغ از دارو تغذيه شدند .در جوجه هايي كه دارو دريافت نكرده بودند در 10 روزگي مرگ و مير به علت انتريت نكروتيك ارتقا يافت .با تجويز پني سيلين مرگ و مير كاهش يافت .در كل ميزان مرگ و مير8/11 درصد بود در حاليكه در يك دوره ي 6 هفته اي توقع 5/1-2 درصد تلفات را داريم .براين اساس با افزايش موردها انتريت نكروتيك استعمال از آنتي بيوتيك هاي باطن آب ضرورت مي يابد .
استعمال از آنتي بيوتيك جهت پيشگيري دوز درماني داروها را افزايش مي دهد براين اساس در هنگام بيماري به كارگيري از دوزهاي بالاي آنتي بيوتيك سبب به كاهش كيفيت گوشت و ضررهاي اقتصادي مي شود .
راه
هاي كاهش بيماري در پرندگان: الف)
ريشه كني: بيماري هايي كه انتقال عمودي دارا‌هستند بايد ريشه كني شوند .در اكنون حاضر برنامه ريشه كني براي سالمونلا گاليناروم(s .gallinarum)، پلوروم(s .pullorum)، مايكوپلاسما گاليسپتيكوم (m .gallisepticum)و سينوويه(m .synovia) و ملاگريديس (m .meleagridis) در نظر گرفته گرديده ميباشد .M .synovia بندرت در گله هاي تخم گذار مطرح هست .گله هايي كه از حيث اين دسته سالمونلاها مثبت مي‌باشند بايستي حذف شوند و چون اين برنامه از سال 1997 اجرا مي شود هيچ قضيه انساني ناشي از آلودگي تخم مرغ به سالمونلا انتريت وجود ندارد .
ب)
پيشگيري: راه هاي مختلفي براي پيشگيري از بيماري ها و جود دارد از پاراگراف كاهش بار ميكروبي محيط پرورش .براي اين منظور از سيستم all in_all out استعمال مي نمايند .يعني پرنده ها همسن در يك مكان محافظت مي شوند و در يك زمان نيز براي كشتار از سالن خارج مي شوند .آن‌گاه از خالي شدن سالن وسايل شسته و ضدعفوني مي شوند .ردوبدل آبخوري و دانخوري ها ، امنيت زيستي(بيوسكوريتي) و مكانيزه كردن سيستم هاي تهويه و بستر مناسب مي تواند در كاهش توشه ميكروبي سالن موثر باشد .
ج)
واكسيناسيون: آنتي بادي هاي مادري فقط تا 2 هفته مي تواند جوجه ها را در مقابل بيماري ها نگهداري كند . بيماري هاي ويروسي با واكسيناسيون قابل پيشگيري مي باشد .به عنوان مثال جوجه هاي تخم گذار در هچري مقابل برند واكسينه مي شوند .همينطور عليه كوكسيدوز واكسن وجود دارااست كه ايمني بالايي ساخت مي كند .با اين درحال حاضر در بعضا بيماري ها مانند برونشيت به برهان پديده نوتركيبي و توليد سروتيپ هاي جديد ، واكسن رويكرد موثري در جهت پيشگيري از بيماري نمي باشد و واكسن تنها مي تواند از تلفات بالا دوري كند .
د)
آنتي بيوتيك: آنتي بيوتيك در صنعت طيوربيشتر جهت پيشگيري استعمال مي شود .اكثري از جوجه ها در 18 روزگي جنيني يك دوز آنتي بيوتيك تزريقي مان ceftiofur و جنتامايسين دريافت مي‌نمايند .ادله با اهميت عفونت بند ناف رطوبت در طي ساعت هاي ائليه پس از هچ مي باشد .زماني كه بند ناف بدرستي بسته نشود و بدنبال آن با يك سطح كثيف در تمكاس قرار گيرد عفونت بند ناف صورت مي گيرد . به اين ترتيب جوجه هاي يكروزه جهت خودداري از عفونت بند ناف يك دوز آنتي بيوتيك دريافت مي كنند .
در طي دوره رشد ضدكوكسيديوز به جيره اضافه مي شود كه علاوه بر پيشگيري از كوكسيديوز مشوق پرورش نيز مي باشد .آنتي بيوتيك virginamycin هم مشوق رشد مي باشد كه در بعضا مرغداري ها استفاده مي شود .جهت دوري از انتريت نكروتيك هم از آنتي بيوتيك استفاده مي شود .
زماني كه در تالار آغاز بيماري را با علايم گوارشي و تنفسي مي بينيم بدون دقت به دليل از آنتي بيوتيك از شيوه آب يا خوراك به كارگيري مي كنيم .از طرفي دوز دارويي بر حسب آب مصرفي و يا اين كه طعام روزمره كل گله حساب و كتاب مي شود، به اين ترتيب كل گله آنتي بيوتيك اخذ مي نمايند .در سيتم هاي ريلي و nipple به ندرت پس از معالجه شستشو چهره مي گيرد در اين صورت آنگاه از عصر درماني كمي آنتي بيوتيك از روش آبخوري ها به جوجه ها مي رسد .دوز مفيد دارو بوسيله هر شركت تععين مي شود كه براي رسيدن به معالجه مي بايست يك‌سري روز معالجه ادامه يابد .ولي رسيدن به غلظت ممانعت كننده(MCI) در درمانها ي گروهي مثل دادن دارو با آب يا اين كه غذا نقص‌ است .
از طرفي داده ها راجع به فارماكوكنتيك داروها ناچيز است،اينكه با چه دوزي، چه موقع و تا چه وقتي به دوز موءثر دارو در خون مي رسيم هنوز مسئله بحث هست .براي
مثال آيا مي بضاعت و توان با دوز بالا اما در يك عصر كوتاه به دوز اثر گذار آنتي بيوتيك در خون برسيم؟ خط مش
هاي كاهش مصرف آنتي بيوتيك: 1) يك عدد از روش هاي كاهش مصرف آنتي بيوتيك كاهش بار ميكروبي در محفظه رويش مي باشد .اين فعاليت با مواد شيميايي و پروبيوتيك ها رخ مي گيرد .
در سال هاي اخير جهت كاهش باكتري هاي E .coli و سالمونلا در آب از مواد شيميايي كاهش دهنده PH استفاده مي نمايند .متاسفانه اين محصولات گران قيمت و كوتاه اثر مي باشند .
به كار گيري از حذف رقابتي يك خط مش جانبي جهت كاهش استعمال ار آنتي بيوتيك ها محسوب مي شود .به كارگيري از ميكروفيلر غير بيماريزاي دستگاه گوارش (پروبيوتيك) مي تواند از تكثير دست اندركاران پاتوژن دوري كتد .
2) راه ديگر به كار گيري از واكسن باطن آب مي‌باشد كه بداخل آب اسپري مي شود و با عوامل پاتوژن رقابت مي كند .
3) شيوه ديگر كه هنوز در حالا آناليز است، تكميل كننده هاي غذايي مثل آنزيم ها، اسيدهاي ارگانيك و اوليگوساكاريدهاي غير قابل هضم مي باشد .براي نمونه اوليگوساكاريدهاي خوراكي كبد را جهت ترشح پروتئين متصل به مانوز تحريك مي كند كه به عوامل پاتوژن متصل مي شود و سيستم ايمني را تحريك مي نمايد .اوليگوساكاريدها بايستي در يك دوز مناسب و به چهره پيوسته در جيره وجود داشته باشند البته اين برنامه هنوز مطمئن نميباشد و هزينه هاي زيادي در بر دارد .
4) راه ديگر، شناسايي نقاط بحراني انتقال عامل ها بيماريزا مي باشد .اين عوامل مي تواند از شيوه كشتارگاه، هچري، انبار غلات و آب و غذا منتقل شود .بنابراين سلامت اين محفظه ها مي تواند در كاهش توشه ميكروبي و در نتيجه كاهش استعمال از آنتي بيوتيك ها موثر باشد .
نتيجه:
به كارگيري از آنتي بيوتيك مي تواند منجر مقاومت آنتي بيوتيكي در بشر ها نيز شود .هرچند انتقال مقاومت از باكتري هاي حيواني به انسان قليل است ولي نمي بضاعت از اين موضوع براحتي گذشت .به كارگيري از آنتي بيوتيك در بيماري هاي ويروسي نا به جا مي‌باشد بنابراين اگر بتوان با امنيت زيستي از كمپله شدن عامل ها ويروسي دوري كرد، ديگر احتياجي به به كارگيري از آنتي بيوتيك نخواهيم داشت .همچنين با تنظيم پروفايل شيميايي در انتها عصر رشد مي بضاعت و توان به عامل ها خطر ساز محيط پي برد و اقدامات مديريتي و واكسيناسيون را بر شالوده آن ها تهيه و تنظيم كرد .اينكه از كدام سويه ي واكسن و در چه سني واكسيناسيون صورت گيرد بر پايه اين برنامه ها تنظيم مي گردد .اين برنامه خطر ابتلا به بيماري ها را كاهش مي دهد و به چهره غير مستقيم مي تواند مصرف آنتي بيوتيك در صنعت طيور را كاهش دهد .بيوسكوريتي يا امنيت زيستي با اهميت ترين برهان در كاهش بروز بيماري ها و در فيض كاهش مصرف آنتي بيوتيك مي باشد .


برچسب: ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۲:۱۰:۴۹ توسط:علي پور موضوع: نظرات (0)

تهويه در جوجه كشي

 تهويه در كارخانجات جوجه‌كشي، از دست اندركاران مهم در مديريت جوجه‌كشي است ولي اكثر اوقات مورد اعتنا قرار نمي‌گيرد . با دقت به پيدايش نژادهاي طيور مالامال جنس كنوني، سيستم‌هاي مرسوم تهويه تالار هاي مرغداري، كارائي واجب را ندارند . تا چندين سال پيش، نيمچه‌هاي گوشتي در بازه زماني 45 روز به وزن 1/5 كيلوگرم مي‌رسيدند البته هم اكنون اين وزن را در 35 روز بدست مياورند .

ماشين جوجه كشي


رشد جنين از دوران تخم‌گذاري شروع مي‌شود، لذا از هنگام چيدن تخم‌مرغ در دستگاه و از ساعت اول جوجه‌كشي نياز به تهويه وجود دارد . تهويه در واقع در دسترس قراردادن هواي جديد با مرتبه حرارت و رطوبت معلوم براي جنين مي‌باشد . نژادهاي مالامال محصول گوشتي كنوني، براي رسيدن به وزن و ضريب تبديل مناسب نياز به سطح بالاتري از سوخت و ساز دارا هستند . لذا در اين نوع نژادها، طبعاً جنين‌ها در برهه زماني جوجه‌كشي حرارت و بخار آب و دي اكسيد كربن بيشتري توليد مي‌كنند .
تخم‌مرغ جوجه كشي 15 درصد از وزن خود را در زمان جوجه‌كشي بصورت بخار آب از دست داده و درصد دي اكسيد كربن در كيسه هوايي از اندازه 25 درصد به 6 درصد ارتقاء يافته و اندازه اكسيژن از 20 درصد به 14 درصد كاهش مي‌يابد، لذا سيستم تهويه جوجه‌كشي بايستي قوي به تأمين حجم زيادي از هواي جديد براي تأمين نياز جنين‌ها باشد .
يك تخم‌مرغ از68 تا 70 درصد آب تشكيل گرديده هست و جنين در 21 روز مدت جوجه‌كشي با سود برداري از مواد مغذي تخم‌مرغ و مصرف كردن حدود 6 ليتر اكسيژن تقريباً 4/5 ليتر دي اكسيد كربن و 11 ليتر بخار آب ايجاد مي‌نمايد كه بايد بوسيله تهويه از محفظه خارج شود، در غير اين فيس منجر اشكالاتي در كيفيت جوجه درآوري مانند طولاني شدن بازه جوجه‌كشي، ارتقا درصد جوجه‌هاي نوك زده اما از تخم خارج نشده، شكم و ناف خميري ( button navels) و قرمزي ساق و زانو ( red hocks) مي‌گردد .
تأمين ميزان كافي حرارت، رطوبت و اكسيژن براي جوجه كشي حساس هست و در غير اين فيس كارايي دستگاههاي جوجه‌كشي كاهش قابل ملاحظه‌اي خواهند يافت .


برچسب: ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۵۵:۴۰ توسط:علي پور موضوع: نظرات (0)

سلامت مرغ هم اندازه با طلايي بودن زرده تخم مرغ

رنگ يك عدد از مهم ترين فاكتورها مي‌باشد كه در انتخاب و نظارت مصرف كنندگان غذا، از پاراگراف مصرف كنندگان تخم مرغ، تاثير مي گذارد . سلامت مرغ براي تاثير كاروتينوئيدها در رنگ زرده واجب ميباشد .

ماشين جوجه كشي
تصاحب كردن نتايج خوب از مرغي كه روي تخم خوابيده بستگي زيادي به سالم و زيست پذيري مرغ دارااست . مي بايست برنامه بهداشتي خوبي، از پاراگراف واكسيناسيون، براي طيور وجود داشته باشد تا شايسته ترين حفاظت را در ارتفاع سطح رويش داشته باشيم . پارامترهاي زيست محيطي مرغداري نيز بايد به مراد ايجاد بهترين موقعيت براي آسايش مرغ ها مدير شود . با اين وجود، گاه به علت وجود انگل ها(كوكسيديوز )، كرمها، ويروس ها يا موجودات بيماري زا تندرست مرغ هاي خوابيده روي تخم تهديد مي شود كه مي تواند بر روي روده ها تاثير ويژه اي بگذارد و در فيض جذب كاروتينوئيدها را مختل كند و زرده تخم مرغ را كم رنگ نمايد .از اين رو درخشندگي زرده تخم مرغ مي تواند به تيتر نماد سلامت و سعي خوب كل طيور مرغداري تلقي شود .


اهميت كاروتينوئيدها در سلامت طيور
در سال 1831، واكنردر، كاروتينوئيد زرده واضح را، كه بعد ها كاروتن ناميده شد، از كاروتينوئيد خانواده هويج منقطع نمود و در سال 1837برسليوس از برگ درختاني كه در فصل فصل‌پاييز رويش كرده بودند، كاروتينوئيدهاي زرد رنگ استخراج نمود و آن را زاتوفيل ناميد . امروزه، 750 ادغام از خانواده كاروتينوئيد شناخته گرديده مي باشد كه رنگ هاي مختلفي را در برمي گيرد، از زرد رنگ شفاف گرفته تا قرمز‌رنگ تيره . كاروتينوئيدها هنگامي كه با پروتئين ها تركيب مي شوند مي توانند رنگ هاي سبز و آبي‌رنگ به وجود آورند .

كاروتينوئيدها در ارتفاع تاريخ به دليل مشخصات رنگ زرده تخم مرغ شناخته شده مي‌باشند و تا قبل از اين تصور مي شد كه نقش ويژه اي در پرورش جنين طيور دارا‌هستند . امروزه، تحقيقات نشان مي دهد زماني كه مدل ويژه اي از كاروتينوئيدها مثل كانتازانتين در رژيم غذايي قرار گيرند مي توانند ظرفيت آنتي اكسيدان تخم ها را ارتقا دهند .

كاروتينوئيدها به كاروتن ها، كاروتينوئيدها، كه اكسيژن را در مولكول ها حفظ نمي كنند، و زانتوفيل ها يا اكسي كاروتنوئيدها تقسيم مي شوند . كاروتن ها منابع بي نياز ويتامين سرو صدا هستند . با اين حال، صرفا كمتر از 10 درصد كاروتينوئيدهاي شناخته شده مي توانند به ويتامين آ تبديل شوند . نقش كاروتينوئيدهايي كه پروويتامين نيستند مي بايست معلوم شود، هر چند نقش و عملكردهاي داراي اهميت و مهم آن از پاراگراف فعاليت هاي آنتي اكسيداني، آرم دهي سلولي و تنظيم عامل رونوشت، پيشرفت تفاوت سلولي، تهيه و تنظيم نشر سلولي و خصوصيت هاي رنگ ارگانيك مشخص و معلوم شده ميباشد .


تاثيرات جذب كاروتينوئيد و جذب و ادغام غذا


نقش
كاروتينوئيدها در ظاهر پر و بال طيور
به نظر مي برسد كه ظواهر جالب و دفاع ايمني مي تواند به وسيله كاروتينوئيدها تعيين شود؛ اين فرض وجود دارد كه كاروتينوئيدها بر رنگ و ظاهر طيور نر و سالم عمده آن ها موءثر باشند .

وجود كاروتينوئيد در طيوران ماده غير اهلي زيبايي پرهايشان را بيشتر كرده مي‌باشد . در سود صرفا در طيور سالم و مطلوب مي‌باشد كه كاروتينوئيد مستقيما بر پرها تاثير مي گذارد . هرگونه ايراد مانند انگل، استرس اكسيداتيو ونقص هاي رژيم غذايي مي تواند مصرف كاروتينوئيدها براي سلامت طيور را كاهش دهد و براي حل بيماري به فعاليت گرفته شود و در فيض زيبايي پرها نيز كاهش يابد .


جذب كاروتينوئيد
هرچند كه شناخت ما از جذب كاروتينوئيد در گونه هاي طيور كافي نمي باشد اما به نظر مي رسد كه كاروتينوئيد در تهي روده آن ها جذب مي شود . صورت 1 شمايي كلي از جذب كاروتينوئيدها در روده را نشان مي دهد . بعد از آن از هضم غذا، كاروتينوئيدها از روش هضم آنزيم ها، از گزاره آنزيم ليپاز، از رحم بيرون مي آيند .


برچسب: ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۴:۵۰:۱۵ توسط:علي پور موضوع: نظرات (0)

مزاياي‎ زير و رو كردن بستر جوجه‌هاي گوشتي

 اخيراً انجمن طيور آمريكا‎ ‎از اتمام يك پروژه تحقيقاتي در دانشگاه آركانزاس در زمينه مزاياي‎ ‎زير و رو كردن ‏بستر جوجه‌هاي گوشتي خبر داده است . اين پروژه بخشي از برنامه پژوهشي جامع انجمن، شامل همگي پروسه ‏توليد و فرآوري مرغ و تخم مرغ است‏‎ .‎
دكتر معالج يي ليانگ از كالج آركانزاس و گروهي از پژوهشگران كالج آركانزاس، كالج ايالتي اوكلاهاما، و ‏دانشگاه ايالتي مي‌سي‌سي‌پي، به تازگي پروژه اي را به اتمام رسانده اند كه به آناليز اثر‏‎ windrowing ‎بستر ‏جوجه‌هاي گوشتي در درون سالن بر عوامل تأثيرگذار ايجاد و شرايط محيطي پرداخته است‏‎ .‎

ماشين جوجه كشي


طبق نتايج بدست‌ آمده شما پاتوژن‌هاي بيماري‌زا مانند گونه هاي كلستريديوم و باكتري اي .كلاي‎ ‎پس از‎ windrowing ‎بستر، كاهش يافتند . با انجام‎ windroed ‎مقدار رطوبت بستر به مقدار قابل توجهي كاهش يافته و كيفيت پنجه پا‏‎ ‎‎ ‎افزايش مييابد . نتيجه اين تحقيق نشان دادكه تغييري از اندازه فسفر محلول در آب سالن‌هايي كه بستر آنها‏‎ ‎windrowed ‎شده بود و آنهايي كه بستر آنها‏‎ windrowed ‎نشده بود وجود ندارد . البته عمل‎ Windrowing ‎بستر ‏موجب از ميان رفتن بوي آمونياك ناشي از بستر نگرديد‏‎ .‎
به طور كلي، عمل‏‎ windrowing ‎تأثيرات مثبتي بر اكثر پارامترهاي زمينه مطالعه داشت و هيچ مدل تأثير ‏نامطلوبي گزارش نگرديد . اين عمليات به آساني عوامل بيماري زا در تالار هاي طيور و رطوبت بستر را كاهش ‏داده و كيفيت پنجه پا را افزايش مي دهد كه همگي از فاكتورهاي كليدي و مؤثر رشد طيور گوشتي محسوب ‏مي‌شوند .
اكنون بايد مشاهده كرد طبق نتايج بدست آمده آيا در مزارع بلندمرتبه پرورشي، انجام چنين اقداماتي، عملياتي مي‌شود ‏يا خير؟


برچسب: ماشين جوجه كشي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۰۲:۰۸:۱۵ توسط:علي پور موضوع: نظرات (0)